Κινηματογραφιστής

«Κάθε ξεχωριστός τομέας καλλιτεχνικής δημιουργίας έχει τους δικούς του βασικούς κανόνες» έγραψε ο Λ. Ρον Χάμπαρντ. Ως παράδειγμα, αναφέρθηκε στη συγγραφή και στη ζωγραφική, απευθυνόταν όμως ειδικά στα μέλη της κινηματογραφικής μονάδας που συνέστησε για την παραγωγή των εκπαιδευτικών φιλμ της Scientology. Η ενασχόλησή του μ’ αυτό το πεδίο έχει να πει πολλά για τον άνθρωπο. Παρά το γεγονός ότι μόνο ανεπισήμως στάθηκε πίσω από την κάμερα όσο βρισκόταν στο Χόλιγουντ τη δεκαετία του 1930, με τον ερχομό της άνοιξης του 1979 δεν ήταν δυνατόν να ονομάσει κανείς κάποια πλευρά της κινηματογραφίας την οποία να μην είχε μελετήσει. Απόδειξη αποτελούν τα 11 βασικά κείμενα που έγραψε πάνω στο θέμα κατά την εκπαίδευση ομάδων παραγωγής ταινιών στη Νότια Καλιφόρνια.

Αυτά τα κείμενα αντιπροσωπεύουν το κρυστάλλινο απόσταγμα από τη διαδικασία της κινηματογράφησης και τις θεμελιώδεις αρχές για τον φωτισμό, τα σκηνικά, το μοντάζ, τα κοστούμια και άλλα. Άξιο αναφοράς είναι και το συγγραφικό έργο του Λ. Ρον Χάμπαρντ σχετικά με την ηθοποιία, έναν τομέα που, επειδή αντικατοπτρίζει τη ζωή την ίδια, του κίνησε προφανώς το ενδιαφέρον. Συγκεκριμένα, ήταν αντίθετος με τη διείσδυση της ψυχολογίας στην τέχνη, όπως υποστήριζαν οι υπέρμαχοι της μεθόδου του Στανισλάφσκι, και με αυτή την ευρέως επικρατούσα αντίληψη ότι ο ηθοποιός πρέπει να «μπολιάζει» τον ρόλο με τα ψυχολογικά του βάσανα χρησιμοποιώντας αυτό που έχει περιγραφεί κατά περίπλοκο τρόπο ως «ελεύθερη ροή ψυχικής ενέργειας από το ασυνείδητο». Ξέχωρα από σημασίες, είναι μια μακρά και συναισθηματικά επίπονη διαδικασία. Για τον συγγραφέα και τον πραγματικό ηθοποιό, όπως δήλωσε ο Λ. Ρον Χάμπαρντ, τέτοιες μέθοδοι ήταν καταστροφικές και, ουσιαστικά, «σε απόλυτη αντίθεση με τον ρόλο ενός καλλιτέχνη».

Η λύση που έδωσε ήταν μια σειρά από δεκαοχτώ εκπαιδευτικά δοκίμια για την τέχνη της ηθοποιίας. Με λίγα λόγια, αποτελούν μια εντελώς καινούρια δήλωση για την τέχνη και περιστρέφονται γύρω από την ιδέα ότι ο ηθοποιός είναι κάποιος που απλώς συλλαμβάνει πώς θα ήταν το πρόσωπο που υποδύεται –πώς θα περπατούσε, πώς θα μιλούσε, τι χειρονομίες θα έκανε– και διαμορφώνει τον ρόλο του αντίστοιχα. Σημειώσεις που ακολούθησαν πάνω στο θέμα όρισαν περαιτέρω τη χρήση της έκφρασης, της ομιλίας, των χειρονομιών και –το πιο σημαντικό– τη χρήση της ανακάλυψης του Λ. Ρον Χάμπαρντ σχετικά με την Τονική Κλίμακα των Συναισθημάτων, η οποία σκιαγράφησε την πλήρη γκάμα των 59 συναισθημάτων που μπορεί να νιώσει ένα άτομο.

Βασισμένες στην πολυετή εμπειρία του στο ραδιόφωνο και στις ηχογραφήσεις –από τη δουλειά ως ραδιοφωνικός εκφωνητής τη δεκαετία του 1930 μέχρι τις δικές του ηχογραφήσεις στο πεδίο των κινηματογραφικών διαλόγων και τη ζωντανή μείξη σε παραστάσεις θεατρικών ομάδων–, οι υποδείξεις του Λ. Ρον Χάμπαρντ σχετικά με την ηχογράφηση είναι εξίσου σημαντικές. Κατά κύριο λόγο, δήλωσε, το πεδίο ήταν γεμάτο από αντιφατικές γνώμες και δεδομένα που δεν είχαν κωδικοποιηθεί. Στ’ αλήθεια, έγραψε: «Δεν υπάρχουν εγχειρίδια που να αφορούν την πλευρά του χειριστή στον τομέα της εγγραφής, της μείξης και της μετάδοσης του ήχου». Στη συνέχεια, λέει: «Έχω αναλάβει να καταστήσω διαθέσιμα, όπου χρειάζεται, ακριβή και χρήσιμα δεδομένα σχετικά με τη λειτουργία του ηχητικού εξοπλισμού». Σήμερα, δεν είναι υπερβολικό να περιγράψουμε ως ασύγκριτη την τελική εφαρμογή των ανακαλύψεων του Λ. Ρον Χάμπαρντ και της τεχνολογίας του στην εγγραφή ήχου, στη μείξη, στην αντιγραφή και στη μετάδοση, από την άποψη της προσοχής και της ποιότητας. Αυτή η τεχνολογία ήχου, που ονομάζεται Clearsound και χρησιμοποιείται αποκλειστικά από την Golden Era Productions της Εκκλησίας της Scientology, έχει οδηγήσει σε μια τέτοια τελειότητα στην εγγραφή ήχου και στην αναπαραγωγή, που ξεπερνά στην ουσία όλα τα στάνταρ της βιομηχανίας ήχου.

Επιπροσθέτως, οι περισσότερες από χίλιες σελίδες υλικού οδηγιών του Λ. Ρον Χάμπαρντ σχετικά με τη διαδικασία της κινηματογράφησης έχουν, συνεπώς, αποδειχθεί άκρως ζωτικές στην παραγωγή περισσότερων από 2.000 εκπαιδευτικών φιλμ, ντοκιμαντέρ και βραβευμένων ανακοινώσεων κοινής ωφέλειας. Σε σχέση με αυτό, υπάρχει σήμερα ένα ολόκληρο σύνολο κινηματογραφικού έργου που φέρει τη σφραγίδα του Λ. Ρον Χάμπαρντ και αντανακλά αυτό που ευλόγως έχει περιγραφεί ως η μοναδική και η πιο τελεσίδικη δήλωση σχετικά με τη δημιουργία αλησμόνητων φιλμ. 

Η Αίθουσα Κινηματογραφικού Εξοπλισμού του Λ. Ρον Χάμπαρντ με προθήκες, όπου εκτίθεται ο κινηματογραφικός του εξοπλισμός, καθώς και ο εξοπλισμός για ηχογραφήσεις και μείξη ήχου. Επίσης μεταξύ των εκθεμάτων υπάρχουν τα κλασικά του κινηματογραφικά σενάρια από τη Χρυσή Εποχή του Χόλιγουντ